Prohledat tento blog

1. ledna 2011

Jak vznikne tradice?

Myslel jsem si, že se začne přidávat "...a tradičně..." když se něco opakuje N-krát a to N > K, kde K je 5 nebo 17 nebo 11, podle vkusu a individuality...Dneska mne pan ředitel jabloneckého divadla přesvědčoval, že se tradice dá i založit a on se o to dneska večer pokusil zahájením novoročního koncertu v jabloneckém divadle, kde vystupovala Filharmonie Hradec Králové. Kdysi jsem v jabloneckém divadle absolvoval vznešeně se tvářící koncert Teplického lázeňského symfonického orchestru, který jsem s rodiči opustil po půlhodině, neb se ta hrůza nedala poslouchat; jsem navíc skeptik a tak jsem přicházel s jistou mírou odtažitosti. V ní mne i utvrdil pan ředitel divadla, který tam rozdával uvítací šampaňské a jako medvěda tam měl hejtmana Eichlera a osobně mám obavy o kvalitu tam, kde se vyskytují papaláši. Naštěstí jsem se mýlil, což s chutí přiznávám, protože večer byl krásný. Jednak tím, že je to docela slušný orchestr, německý pan dirigent Weiser mluví docela slušně česky a docela příjemně koncert moderoval a také výběrem skladeb: neopičili se po dopledních vídeňských filharmonicích, ale začali D. Milhaudem a jeho Volem na střeše a pokračovali západní Evropou až k Edwardu Elgarovi a jeho pochodům..a ty zněly ! A lidé si vytleskali i přídavky a končilo se Fučíkovým Vjezdem gladiátorů a Radeckého maršem. A myslím, že vojenské marše byly v Rakousko-Uhersku vždycky na vysoké úrovni; ostatně ty parádní přehlídky tady v té oblasti byly vždycky lepší než skutečné bojování, ne? Hezké to bylo, takže doufejme, že tradice byla založena.

Žádné komentáře:

Okomentovat