Prohledat tento blog

24. září 2015

Hračky

Co bych to nepřiznal. V každém chlapovi je pořád kluk, který si chce hrát. Kdysi hrozně dávno Microsoft, který zkoušel v kterém odvětví SW průmyslu by se dalo vydělat, vymyslel a pustil na trh Flight Simulator. Bylo to kdysi úplně na počátku věku počítačů: pamatuji si, že default letiště tam bylo O'Hara v Chicagu, letadlo nastavené na vzlet a ovládalo se to (blbě) myší a malovalo to grafiku občas kostičkama.  A protože se mi to líbilo a občas jsem se o tom zmiňoval, tak mi rodina podle pravidla "Kdo si hraje, nezlobí" před pár lety věnovala podobnou pěknou hračku - tentokrát se to ale jmenovalo MS Flight Simulator X De Luxe. Zajásal jsem, nainstaloval jsem a spustil. Objevil se krásný obrázek, tak jsem nastavil liberecké letiště, vybral si Cessnu 172, připojil joystick, spustil let...

...a zjistil, že se - když už jsem se těžce odlepil od země - motám jak blázen, vůbec nevím kde jsem a kam směřuju, padám a stoupám v neuvěřitelných úhlech, lomcuju joystickem... 
     Po nějaké době jsem se naučil odstartoval a letět,poměrně rovně, v nějakém směru a objevil jsem problém pozice aneb G(de)P(roboha)S(u). Když odstartuju, letím rovně, nějak se domotám do opačného kurzu, tak jak to, že netrefím zpátky na letiště?   Analýza letu mi ukazovala, že letím jinam, než si myslím, že letím a začal jsem objevovat, co všechno se za jedním SW produktem skrývá. V prvé řadě jsou tam nějaké budíky, které cosi ukazují. 

     A když jsem hledal jejich smysl na internetu, tak na mne začaly vypadávat zkratky jako VFR (Visual Flight Rules neboli pravidla létání, když vidím) a IFR (Instrument Flight Rules neboli pravidla létání, když nevidím ven a koukám jenom na ty budíky) a dále - abych se v těch budíkách vyznal - že 

  • jsou spousty manuálů FAA, což je americká asociace letectví, kde se popisuje skoro všechno, od jednoduché procedury (no, ono je asi pět postupů jak to zaletět...) otočky, až po VOR/NDB/DME/ADF navigaci a můžete se odtud učit teorii až do rána bílého 


  • je spousta leteckých nadšenců, kteří o tom létání nejen diskutují, ale dokonce dali dohromady VATSIM, což je virtuální prostor, kde - pokud se odvážíte a něco už o tom víte - si můžete zalítat jako pilot nebo dokonce pracovat jako řídící letového provozu a řešit ty neumětely, kteří neumí vzletové a přistávací procedury, ale motají se ostatním na dráze třeba jen LKPR  ale někteří i drze na Heathrow EGLL...to je vám pak zmatek...
  • máte možnost utratit spoustu peněz za "svůj domáci kokpit" a vybavit jej spoustou hardware, včetně pedálů, kniplů a podobně v levné či poněkud dražší verzi
  • je spousta programátorů, kteří vytvářejí různé SW, víceméně zdarma - za nejkrásnější považuji Plan-G, kde si můžete na celé zeměkouli nejen naplánovat VFR nebo IFR let, ale který vám při plánování pomáhá všemi možnými informacemi - kam smíte, kam nesmíte, jaký je výškový profil plánované trasy, jaká je vzdálenost, frekvence VOR, procedury ILS... 
      Dozvíte se spoustu zajímavostí: nevěděl jsem, že celá oblast kolem Krušných hor je RDPM (“Restricted, Prohibited, Danger Areas and Military") vyhrazená pro kluzáky. Ono samotné třídy pro vertikální rozčlenění prostoru...
  • kolem samotného MS FSX (i když s ním MS skončil asi 2005), je spousta lidí dodělávajících k tomu další a další letadla (nádherný Spitfire), objekty v terénu (třeba Ještěd) a pomocí SBuilderX si to můžete zkusit i sami.
  • jsou firmy nabízející různé mapové podklady až třeba po fotorealistickou Madeiru či zpřesnění cest pro VFR navigaci a můžete si za každou mapu utratit asi 600-1000 Kč.
   
     A tak s tím člověk může strávit hodiny a hodiny času, ať už učením se o "pravidlu levé ruky" (když letíte VFR kolem nějaké čáry - třeba pobřeží či silnice - lítá se tak, aby ta čára byla vlevo), vyzkoušet si chování ukazatelů VOR a DME na simulátoru Louise Montera a nebo si prostě naplánovat let z Liberce na nějaké alpské letiště v Rakousku a odstartovat a letět buď v konkrétním počasí, které v danou chvíli panuje nebo si nastavit sněhovou vánici; v letošním létě to bylo velmi osvěžující...